CurraNZ

Emil H  

 

Eftersom mitt bloggande här på springlfa.se innebär att jag numera är influencer får jag SJUKT mycket reklamprylar att testa och utvärdera.

Skojar bara.

Men en produkt har jag faktiskt fått vara testpilot för: CurranZ.
Hälsorutan.se erbjöd en åttaveckorsdos i utbyte mot en recension. Det tyder ju på att man tror på sin produkt.
CurraNz är, enligt tillverkaren extremt kompakta doser med Svartvinbärsextrakt från Nya Zeeland. Varje ”pack” ska innehålla 2500 svarta vinbär, gissar att det gäller varje kartong. Varje kartong innehåller 36 kapslar, så 70 svarta vinbär per kapsel.

Poängen är att man får i sig antioxidanter i mängder vilket är gynnsamt av många orsaker, men framförallt att man återhämtar sig och håller sig frisk.

 

EDIT: Det ligger en del förändringar i inlägget från originalet. Jag råkade lägga in en alldeles för ironisk ton  för att göra recensionen rättvisa och har därför valt att ändra vissa meningar till en mer neutral ton, vilket var min avsikt från början. 

Intag: Jag har stoppat i mig en kapsel per dag de dagar jag kommit ihåg, och ibland också två då de ska tas innan träning.
Det första man märker är att de, som många andra kapslar, fastnar lite i halsen när man sväljer dem men om man jagar ner den med ytterligare ett glas vatten går det bra.

Effekten: Har jag märkt nån kraftig förbättring? Är jag återhämtad och frisk? Fungerar magen?
Och här blir det svårt att veta vad ett kosttillskott tillför när den ordinarie kosten är ganska bra på den avdelningen. Den här typen av tillskott  ger inte omedelbar effekt som t ex koffein, kreatin eller beta-alanin gör.

Det positiva:
Jag har sprungit mer än nånsin utan några som helst problem sedan jul, vilket är ganska samma tid som jag testat CurraNz. 10-12 mil löpning i veckan nästan helt utan förslitningssyndrom eller sjukdomar. Det låter ju väldigt bra och det kan jag kanske till viss del tacka CurraNZ.

Magen är det inga problem med heller, iallafall inte så jag märker av kapslarna över huvud taget.

Men det finns en hel del som hänger ihop här:
* Jag har aldrig sprungit med såhär låg puls. 95 % av all löpning har varit i zon2 (eller MAF-puls om man vill låtsas vara inläst på ultravärldens coachning-strategi). Springer man sakta kan man springa mer utan skador eller trötthet.
* Jag har vidare fått i mig mer broccoli, grönkål och spenat än nu än nånsin precis som anti-inflammatoriska gurkmeja och ingefära.
* Jag äter frukt så jag ligger långt över livsmedelsverkats RDI av c-vitamin.

Att i det läget tillsätta torkade bär och utvärdera effekten är mycket svårt.

Det jag vet är att de har definitivt inte skadat och har jag missat vitaminerna från annat håll nån dag borde jag ha en buffert från kapslarna.

Har man svårt att få i sig antioxidanter från annat håll är de säkert minst lika bra som andra superbär, inte minst för de individer som tycket det är svårt att äta i naturlig form och därför föredrar att suplimentera.

 Dela på Facebook