Foam roller – 5 övningar för löpare

1
1237

Foam roller blir mer och mer populär både på gymmen och i våra hem. Foam rollern är en hård rulle gjort av skumgummi som går att hitta i olika storlekar, former och färger. De är perfekta både till att träna bålstabiliteten genom olika övningar eller att använda den till att mjuka upp muskler, öka blodcirkulationen och till att återhämta sig fortare efter träning och tävling.

Genom att använda en Foam roller kommer du åt på ställen som är svåra att nå med vanliga stretch- och rörlighetsövningar. Idag ger vi dig 5 övningar. Längst ner hittar du vår film på alla övningarna med vår gästintruktör Sannam som vi spelade in på Filborna Arena i Helsingborg.

1. Framsida lår

IMG_5537

Rulla från knät upp mot bäckenet. Rulla ej över knät. Vrid gärna kroppen åt både vänster och höger för att komma åt hela främre delen av låret. Rulla i två till tre minuter eller till du känner att spänningarna släpper.

2. Sätet

IMG_5542

Sätt er på Foam rollern och luta er åt sidan och börja rulla. Rulla även mitt på sätet och över på andra sidan för att nå alla delar av sätet. Rulla två till tre minuter på varje del, och fokusera på de ställen som känns mest strama.

3. Höften

IMG_5526

IMG_5528

Som löpare är det vanligt att man har mycket spänningar i höftpartiet och därför visar vi här en bra övning där vi rullar IBT-senan. Rulla från höften ner mot knät, och ta gärna hjälp av en fot för att minska trycket. Tänk på att inte rulla över knät.

4. Lårets insida

IMG_5532

Rulla från strax över knät in mot ljumsken. Ta hjälp av handen om ni tycker trycket blir för högt. Rulla i två till tre minuter eller tills ni känner att spänningarna släpper.

5. Vaderna

IMG_5520

Vaderna är extra viktiga då senorna nere i foten kommer från vaderna och många skador och överbelastningar i fötterna ofta beror på att vadmusklerna är överansträngda. Ta stöd med händerna och börja rulla från hälen till övre delen av vadmuskeln. Rulla även på utsidan av vaderna. Rulla i två till tre minuter eller tills ni känner att spänningarna släpper.

Foam Roller – 5 övningar för löpare

Här hittar du bästa pris på populära Foam rollers!

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här