Tre steg fram och ett fall bak

Emil H  

Ok, då har en vecka gått av träningsprogrammet jag testar.

Och det har gått bra, jag har bockat av två snabbare pass, ett långpass, två lugna milpass och ett gympass med konditionsinriktning.

 

Fartpassen var ett intervallpass på 3*10 minuter och ett löpbandspass på milen i fart över vad jag sprungit längre tid på tidigare så det var riktigt kul. Ännu bättre var nog att det inte kändes som max, jag kunde utan större problem klicka i ytterligare fart sista minuterna.

 

De lugna passen är väl inte så mycket att skriva om men långpasset kan väl fylla lite fler tecken.

 

Jag och Ronny (nästan-granne och riktigt snabb, 34:a på Sthml Marathon i somras) stack ut på lördagsmorgonen på 25 km löpning med varav ca 10-12 km kuperad hyfsat ostörd stig och resten asfalt eller frusen grusväg.

När man springer med Ronny är det lätt hänt att det går lite för fort men min egen plan vara att springa lugnt ungefär halva och sedan hålla något högre fart sista halvan, så jag sprang och bromsade i början och fick hålla farten i skogen, men lika stora delar för att inte springa vilse eftersom i var på, för Ronny, nya marker.

 

Allt flöt på bra förutom att jag blev sjukt kall om fingrarna trots löphandskar och bara några minusgrader, måste lösa det på något sätt om det ska bli en vettig mängd långpass under de förhoppningsvis kallare månaderna nästa år.

På grund av det kalla, men ändå fuktiga, vädret hade jag klätt på mig för mycket på överkroppen vilket obönhörligen lider till vätskebrist under 2.5 timmars löpning.

Visst hade jag vatten med mig men lyckades bara dra i mig omkring en halvliter. Var inte alls törstig och det kändes bra under tiden vi var ute men jag måste ha svettats väldigt mycket. Rätt bra känsla när jag kom hem, inte alltför trött men lite hugg i skinkan, liknande kramp, och det drar med sig mitt löparknä som kändes sista 300 meterna.

 

När jag hade duschat efter hemkomst kraschade jag ordentligt. Rejäl huvudvärk, totalt matt i kroppen och mäkligt trött. Försökte dricka mer och drack också nån halvliter vätskeersättning men det hjälpte föga.

Somnade ovaggad efter lunch och sov 45 minuter, efter det var det väl lite bättre men fortfarande urlakad och energilös på ett sätt som verkligen inte motsvarade ansträngningen. Somnade kanske 21.15 och sov till typ 7.45.

 

Idag är jag fortsatt trött men med lite distans måste det varit vätskebrist igår. och där har vi ju en annan viktig sak jag måste reda ut; hur jag på ett vettigt sätt ska komma över min tröskel att ta med vatten ut även om det är krångligt och bökigt.

 

Dagens motion har väl varit, ja, närmast obefintlig; Hundpromenad imorse och en liten familjepromenad längs vattnet vid Örstigsnäs i blåsten. Stora vågor att vila öron och ögon på. Även den lokala havsörnen visade upp sig på bara ca hundra meters håll i flera minuter där den gjorde utfall mot vattnet och kämpade mot vinden. En mäktig syn.

 

 Dela på Facebook