Erik Framme: Dags för comeback – igen!

0
224

Mest beundrar jag de idrottsmän och -kvinnor som i svåra lägen gör comeback efter skador och sjukdomar. Att ägna sig åt alternativ träning i långa perioder, fjärran från rampljuset, kräver mental styrka – och en sann kärlek till sporten.

erikframme

Se på längdskidåkaren Johan Olsson. Gång på gång tar han sig tillbaka. Efter att ha tränat länge på egen hand kommer han igen och vinner OS- och VM-medaljer. Se också på Susanna Kallur. Hon kom tillbaka efter mer än fem års skadefrånvaro. Det är imponerande att hon i sin comeback direkt visade att hon tillhör Europaeliten.

Alla har vi problem med sjukdomar emellanåt. Då gäller det att vila och bli ordentligt frisk innan man börjar träna igen. De flesta vet även hur det är att vara skadad.
Löpning sliter på kroppen. Hälsenor, vader, benhinnor, knän – det finns många kroppsdelar som vi löpare ofta överanstränger. När man blir skadad gäller det att tänka efter. Krävs speciell rehabträning för att komma över problemen på sikt? Vilken form av alternativ träning fungerar bäst för att hålla formen?

Kärleken till löpning är också en drivkraft. Att man verkligen älskar sin sport hjälper i svåra stunder. För de flesta sjukdomar och skador, om än inte alla, går att övervinna. När man ligger i sjuksängen är det skönt att måla upp en bild av vad man ska göra den dagen man är frisk. Då är det inte en fråga om man kommer tillbaka igen – utan när.

”Hela tiden har jag sett fram emot den dag jag är återställd, hur jag joggar fram på en skogsstig när våren kommer”

När jag själv är skadad och inte kan löpträna brukar jag tänka att jag ska vara i så bra form som möjligt när jag kan börja springa igen. Då gäller det att träna fler pass per vecka – på cykel, på rullskidor eller i simbassängen – än om jag bara ägnat mig åt löpning.

De senaste åren har det blivit många sjukdoms- och skadeuppehåll för min del. Delvis är det något som kommer med åldern. Jag har passerat 40 och har hållit på med löpning i 30 år. Skadorna är något jag måste hantera, jag lär mig hela tiden mer om min kropp och dess styrkor och svagheter.

Erik Framme

Ålder: 41 år
Klubb: Hälle IF

Bor: Vid Svartedalen, mellan Kungälv och Stenungsund
Personliga rekord: 800 m: 1.58,24; 1 500 m: 3.55,35; 3 000 m: 8.28,67 (9.04,56 i M40); 5 000 m: 14.36,64 (16.05,34 i M40); 10 000 m: 30.26,24 (33.13,88 i M40); halvmaraton: 1.06.54; maraton: 2.29.21; Lidingöloppet 30 km: 1.45.49
Mål: Veteran-SM-tävlingarna i Uddevalla senare i år.

Nu är det dags för comeback – igen. För fyra månader sedan drabbades jag av hjärnhinneinflammation. Det har varit fyra tuffa månader, först helt utan träning, sedan med promenader som blivit allt längre.

Hela tiden har jag sett fram emot den dag jag är återställd, hur jag joggar fram på en skogsstig när våren kommer, eller hur jag ställer upp i något festligt och soligt lopp i sommar.
Jag letar upp prylarna som legat oanvända så länge – löparklocka, tajts, träningsjacka. Så drar jag på mig löparskorna. Jag tar de första stegen, lugn jogg. Det känns OK. Jag genomför det första löppasset i min egen comeback.

Än är det långt kvar till gammal god form. Men om kroppen tillåter ser du mig på startlinjen i sommar igen. Då kommer jag stå där med ett leende på läpparna!

Läs fler krönikor: Klicka här!

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här