Skadeakuten – fotproblem 1

0
651

Fråga:

Hej!

Jag är en 40-årig man som bor i Luleå och har sprungit regelbundet 3-4 mil i veckan under senaste året. Efter att han ökat tempo och andelen
löpning i backe fick jag plötsligt ordentligt ont i vänster fot. Den värsta smärtan är lokaliserad strax ovanför den inre fotknölen och mest ont gör det om jag försöker att gå upp på tå. Första veckan efter skadan var det svårt att gå överhuvudtaget gå på foten utan ordentlig smärta
men nu två veckor efter debuten går det att promenera lätt haltande utan att smärtan ökar nämnvärt.

När jag läser runt på nätet så har jag kommit fram till att det kan vara Tibialis posterior som blivit överansträngd. Jag undrar därför vad ni
kan ge för råd gällande denna skada? Räcker det med att vänta tills jag kan springa smärtfritt och därefter långsamt trappa upp löpningen till
normal nivå igen eller kräver denna skada professionell utredning och någon form av (kanske långvarig) rehabilitering innan det är lämpligt
att återgå till löpning igen? Om svaret är ja, vart vänder jag mig för att få den kunskap som krävs för att utreda detta och föreslå åtgärder?

Mycket tacksam för hjälp och råd kring detta, då det känns väldigt jobbigt att inte veta hur jag ska hantera denna typ av skada och så
länge jag inte vet det vågar jag inte ta ett enda löpsteg med rädsla för att det kan förvärra skadan eller i värsta fall leda till bestående
fotproblem.

Mvh Benny

Svar:

Hej!


Om vi utgår från att det är en skada på tibialis posterior så ska du vila mellan 24-72 h från skadetillfället. Därefter påbörjar du rehabträning såsom balansövningar och gummibands övningar där du för foten inåt så att du tränar tibialis muskeln. Tåhävningar bör också finnas med eftersom muskeln har den funktionen också. Under denna tid 1-3 veckor upprätthåller du konditionen med alternativ träning som cykling. Simning är en bra träningsform för fotleden.

Därefter kan du påbörja lätt jogging förutsatt att du kan gå smärtfritt. Stegra löpningen försiktigt där du först ökar durationen och sist ökar du farten.

Hoppas att du är nöjd med svaret, om inte hör av dig igen.

Mvh Magnus

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här