0,00 SEK

Du har inga produkter i varukorgen.

Hem Träning Bättre löpsteg med trappor

Bättre löpsteg med trappor

Trappträning är ett riktigt bra pass för att förbättra löpsteget genom att vi tvingas ta kortare steg, lyfta knäna och landa under kroppen. Vi aktiverar även sätet och baksidorna och sedan är det riktigt bra för konditionen.

veckans_pass_traPPOR

Film från passet hittar du längst ner i artikeln.

Som vanligt är det viktigt att börja med en bra uppvärmning på runt 15 till 20 minuter. Lägg gärna in löpskolning innan huvudpasset drar igång för att förbättra löpsteget och på så sätt springa mer ekonomiskt.

Vi tar hjälp av Simon Forsberg från löpskolan som visar tre bra övningar – Tripping, hälkick och höga knän. Gör varje övning tre gånger på en sträcka av 20 till 30 meter.

Därefter är det bra att lägga in tre stycken stegringslopp på 80 till 100 meter där du successivt ökar farten från lätt jogg till näst intill maxfart.

veckans_pass_trappa

Få ett bättre löpsteget med trappträning

Vi har letat upp en trappa med tre trappavsatser med cirka 30-40 steg på varje del.

  • 2 x hela trappan med hög frekvens där du springer på varje trappsteg. Fokusera på stolt hållning och bra armpendling. Lätt jogg tillbaka ner.
  • 2 x hela trappan där du hoppar på höger ben upp första avsatsen, vänster andra och höger igen på sista. Lätt jogg tillbaka ner. Andra varvet kör du vänster ben först.
  • 2 x hela trappan där du hoppar jämfota upp hela vägen. Fokusera på hållningen och få med dig armarna i rörelsen. Lätt jogg tillbaka ner.
  • 2 x hela trappan där du springer så fort du bara kan och tar två till tre trappsteg åt gången beroende hur trappan ser ut och hur långa ben du har. Lätt jogg tillbaka ner.
  • 2 x hela trappan med hög frekvens där du springer på varje trappsteg. Fokusera på stolt hållning och bra armpendling. Lätt jogg tillbaka ner.

Fokusera på stolt hållning. Det är lätt att bli sittande och det vill vi undvika. Glöm inte bort att jobba med armarna och ha ett aktivt frånskjut.

Se även: Varför är det viktigt med rätt armpendling?

Avsluta passet med 10 till 15 minuter lätt löpning.

Fler tränings

Springs träningstips för ett bättre löpsteg

Se även: Bli mer explosiv med knäböj
Se även: Plankan förbättrar din löpning – 4 superövningar
Se även: Perfekt löpsteg med utfall

2 KOMMENTARER

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

AKTUELLT NUMMER

Årets sista utgåva snart till tryck!

0
Ett litet axplock om vad som väntar i nya Spring. Om en vecka trycker vi adresserna på baksidan, är din adress med? Annars är det hög tid..

FÖLJ OSS

8,658FansLike
6,714FollowersFollow
- Annons -

BLOGGAR

”Fint att få uppleva flytet några sekunder”

0
Nyligen var jag på Stockholms Stadion för reportage med långlöparraketen Carolina Wikström. Förnuftet sa en sak, men som vanligt kunde jag inte hålla mig...

Racerapport MLM Maraton

November drain

60 minuter glädje…

Träning på tv

- Annons-

PODCAST

X
X